aku patut pilih ape


sejak tgk entri nuha ttg result spm, baru nk terpikir apa impian saya. mmg sjk spm pun, saya xpenah pikir nak jadi ape bile dah bsr. masa kecik, senang je pilih nk jd doctor. bile bsr, pikir balik btul ke nk jd doctor. tp sjk tgk cite "isteri seorang pembelot" sejak tu xsuke tgk darah. klau nmpk darah rasa mcm nk pengsan atau geli seluruh badan. lps tu dah start buntu, xtahu nk jd ape.

bile pikir psl minat saya, minat saya tgk cite korea je. bile start writing stories according korea drama, byk salah grammar. yg check bku tu mak saya, dye pndai english. 2 thn lpas, ada hari kerjaya. smua murid form 4 kna amik quiz penganjur buat dan saya dpt pilihannye ialah scriptwriter, programmer, ahli farmasi, ahli muzik, jurubahasa, editor film, pereka fesyen dan pereka grafik. 3 out of 8, yg sesuai utk minat saya: scriptwriter, jurubahasa dan programmer.

matapelajaran yg minat chemistry, IT dan english. smlm surf UiTM website tgk klau ade faculty yg saya minat. yg minat pun applied science, information technology, medicine, health science, pharmacy dan artistic and creative technology. xtahu nk pilih ape. ustzh mengaji saya kata dah rmai IT pekerja kat sini. bile terpikir chemistry, terigt cite CSI. saya suka tgk CSI, cuba pikir ttg forensics. forensics best jugak tp tkut susah nk cari kerja nnt. bile pikir jd jurubahasa, saya suka blaja setiap bahasa antarabangsa. boleh jd translator. tp kat UiTM xde, yg ade kat USM.

susahnye nk pilih. mcm mana nk selesai masalah nie. mak saya ckp klau amik TESL, boleh memperbaiki speaking. what i'm supposed to do? mcm dlm picture ni, susah btul nk panjat tangga kejayaan.

3 Response to "aku patut pilih ape"

  1. Nuha Muneerah Abd Hakim Says:

    hmm.
    try lah bincang dgn mak awak ke.
    tesl okay jugak apa :)

  2. shadah..♥ Says:

    dah bncg dgn mak pn... susah btul

  3. NH Says:

    programmer la!! ada kaitan dengan ICT yang amek kat skola pee.